سرخط خبرها

گزارشی از مراسم اختتامیه جشنواره استانی «قصیده و سمری بر صراط»

  • کد خبر: ۹۱۵۳۲
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
گزارشی از مراسم اختتامیه جشنواره استانی «قصیده و سمری بر صراط»
نخستین دوره جشنواره استانی «قصیده و سمری بر صراط»، ویژه فریضه امر به معروف و نهی از منکر، به ایستگاه پایانی رسید و با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف، به کار خود پایان داد. در ادامه گزارشی می‌خوانید از حاشیه و متن مراسم اختتامیه جشنواره استانی «قصیده و سمری بر صراط».

محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز - نخستین دوره جشنواره استانی «قصیده و سمری بر صراط»، ویژه فریضه امر به معروف و نهی از منکر، به ایستگاه پایانی رسید و با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف، به کار خود پایان داد. این جشنواره که هم زمان با فرا رسیدن ولادت حضرت زینب (س) و به منظور گسترش و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد، با تجلیل از منتخبان در حوزه‌های شعر و داستان، به کار خود پایان داد.

این مراسم پنجشنبه گذشته در سالن همایش فرهنگ سرای امر به معروف و نهی از منکر بوستان وحدت مشهد برگزار شد و با استقبال مردم و فعالان عرصه ادبیات همراه بود. ضرباهنگ مناسب و تنوع در موضوعات شکل استانداردی به این رویداد بخشیده بود. در ادامه گزارشی می‌خوانید از حاشیه و متن مراسم اختتامیه جشنواره استانی «قصیده و سمری بر صراط».

مخاطب شناسی در امر به معروف

حجت الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری، زیارت و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد در سخنان خود امر به معروف را حلقه مفقوده مدیریت شهری در کاهش آسیب‌های اجتماعی معرفی کرد و بسیاری از معضلات امروز جامعه را ناشی از بی توجهی به امر به معروف و نهی از منکر دانست. او با ذکر مثال‌هایی از شیوه صحیح و آگاهانه امر به معروف و نهی از منکر، آن را نسخه شفابخش جامعه امروز در حل کردن معضلات اجتماعی معرفی کرد و توضیح داد که تبیین ارزش‌های اخلاقی، انسانی و دینی همراه با مخاطب شناسی و انتخاب نحوه بیان مناسب می‌تواند به تأثیرگذاری امر به معروف در جامعه یاری برساند. او در تشریح شرایط جامعه امروز ایران بر انتخاب لحن مناسب و استفاده از احساس در هنگام اقدام به امر به معروف تأکید کرد و اتخاذ موضعی که در نظر مخاطب هم پذیرفتنی باشد را برای ادای این فریضه، مهم قلمداد کرد.

بازنمایی امر به معروف در رسانه

یوسف اسماعیل زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز صحبت‌های خود را با تبیین اهمیت امر به معروف، به عنوان یک واجب فراموش شده، آغاز کرد. اسماعیل زاده با تجلیل از جایگاه شهدای امر به معروف و نهی از منکر، برگزاری جشنواره استانی «قصیده و سمری بر صراط» را به فال نیک گرفت و به ارائه آمار‌هایی پرداخت که تأثیرگذاری این رویداد را نشان می‌دادند. بر اساس توضیحات معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، دبیرخانه جشنواره «قصیده و سمری بر صراط»، حدودا ۵۴۰ اثر را دریافت کرده و مورد داوری قرار داده است که از این تعداد ۳۹۳ مورد در بخش شعر و ۱۴۴ مورد در بخش داستان بوده اند.

اسماعیل زاده به قرائت فراز‌هایی از سخنان حضرت امام محمد باقر (ع)، درباره اهمیت و نتایج اجتماعی امربه معروف و نهی از منکر، پرداخت و با مقایسه دو نمونه از اتفاقات مثبت و منفی که اخیرا در شهر مشهد رخ داده اند، بر لزوم ترویج و بازنمایی ارزش‌های اجتماعی رایج در جامعه تأکید نمود.

وی با اشاره به نمونه‌ای از انجام امور خیرخواهانه برای اسکان یک خانواده مشهدی که دچار مشکل مسکن شده بودند، توضیح داد که نشر کار خیر از سوی مردم و رسانه‌ها خود می‌تواند یکی از مصادیق امر به معروف باشد؛ اما متأسفانه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی کمتر به این شیوه امربه معروف توجه دارند. اسماعیل زاده در پایان سخنان خود تأکید کرد که ارزش‌های اخلاقی و دینی زیادی در جامعه ما وجود دارند و از رسانه‌های جمعی و فردی انتظار می‌رود که این ارزش‌ها را در سطوح مختلف مورد توجه قرار دهند. معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد سخنان خود را با تجلیل از جایگاه شهید حسن ارباب، شهید مدافع سلامت و گرامی داشتن یاد این شهید بزرگوار به پایان رساند.

در ادامه این رویداد بخش‌هایی که به عنوان میان برنامه تهیه شده بود، به ترتیب به اجرا درآمدند. ابتدا صبا اکبری، هنرمند جوان و گوینده رادیویی خراسان، متنی را با موضوع زیارت امام رضا (ع) و ارزش کار پرستاران قرائت کرد. سپس بخشی از یک برنامه تلویزیونی به نمایش درآمد که به موضوع کار خیر و هم افزایی در زمینه کمک به نیازمندان اختصاص داشت. مجری مراسم اختتامیه جشنواره «قصیده و سمری بر صراط» توضیح داد که این قسمت بخشی از برنامه تلویزیونی «تا نیایش» است که به همت فرهنگ سرای امربه معروف و نهی از منکر تولید شده و به زودی روی آنتن سراسری شبکه پنج خواهد رفت.

سپس یک پیام تصویری از مصطفی محدثی خراسانی، شاعر معاصر، پخش شد که سخنی بود با حاضران و دست اندرکاران جشنواره «قصیده و سمری بر صراط» و همچنین هنرمندانی که آثار خود را برای این جشنواره ارسال کرده اند. این شاعر برجسته مشهدی در پیام خود برگزاری این جشنواره را به فال نیک گرفت و از ذوق هنری و انرژی بالای هنرمندان جوان ابراز خرسندی کرد. در بخش بعدی، حمید عشقی، دبیر جشنواره، در سخنان کوتاه خود به اهمیت جشنواره به عنوان نخستین جشنواره ادبی مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر در سطح کشور، ابراز امیدواری کرد که دوره‌های بعدی این جشنواره نیز در سال‌های آینده برگزار شود.

تجلیل از برگزیدگان

در بخش پایانی این مراسم، نوبت به تجلیل از برندگان بخش‌های مختلف رسید و ابتدا نشان شاعر و نویسنده سال در موضوع امر به معروف و نهی از منکر، بر اساس انتخاب هیئت داوران و شورای سیاست گذاری جشنواره، به آقایان جواد نعیمی در بخش داستان و حجت الاسلام محمدعلی صفری زرافشان در بخش شعر اهدا شد. دیگر برندگان این رویداد نیز در بخش‌های داستان، شعر و بخش ویژه آن معرفی شدند. هر بخش نیز شامل دو گروه سنی بزرگ سالان و دانش آموزی بود که در هر گروه سه نفر حائز مقام‌های برتر شدند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->